Verksamhetsansvarig lars.nordquist@ntf.se 070-319 02 25
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Medelhastigheten på kommunala gator har minskat, men förarna behöver fortfarande bli bättre på att hålla hastigheterna, framför allt på gator med hastighetsgräns 40 km/tim. Det visar den årliga tät...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Expressen, mån 18 mar 2024
Även om de fullt självkörande systemen tycks vara lika avlägsna som de alltid har varit har förarstödssystem som adaptiv farthållare och filhållningsassistenter blivit allt vanligare. Till och med så vanliga att de inom kort blir lagkrav inom hela EU Men trots det lämnar de en del övrigt att önska. Det visar en undersökning från IIHS , en oberoende amerikansk trafiksäkerhetsorganisation lite i samma anda som svenska NTF. Totalt testade man förarstödssystem hos 14 olika bilmodeller avseende funktioner som adaptiv farthållare, styrhjälp och filhållningsassistans, hur automatiska filbyten initieras och bekräftas av föraren samt vad som händer om föraren inte reagerar. Tanken är att systemen inte ska låta föraren göra fel och därmed kompromissa med säkerheten. Bilar från BMW Ford , General Motors, Genesis Lexus Mercedes Nissan Tesla och Volvo utsattes för testerna.