Verksamhetsansvarig orebro@ntf.se 0155-29 02 29
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Medelhastigheten på kommunala gator har minskat, men förarna behöver fortfarande bli bättre på att hålla hastigheterna, framför allt på gator med hastighetsgräns 40 km/tim. Det visar den årliga tät...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Gnosjö kommun, ons 8 okt 2025
Att synas i mörkret är viktigt för att undvika olyckor. Som fotgängare eller cyklist kan en enkel reflex rädda liv. Och om du kör bil gäller det att sänka farten när det är dålig sikt. Foto: NTF
Lokala Nyheter Jönköping, tis 7 okt 2025
Till 449 förra året. Den här utvecklingen vill det nationella trafiksäkerhetsförbundet i Jönköping vända på. Vi kanske behöver separera gångtrafiken och cykeltrafiken mer. Här skulle man kunna dra en bred vit linje med tydlig uppmärkning på gående och cyklist. Vad har cyklisterna för eget ansvar? Cyklister har ju faktiskt ett stort eget ansvar. Det här med hjälm, det är ju individens ansvar. Det finns ingen lag som kräver att en vuxen ska ha hjälm, utan det är ju sunt förnuft.
i Jönköpings län. Ny studie ska undersöka effekterna av lektionstid ute i naturen. Och så ska vi få lite tips om hur du själv kan undersöka dig för bröst- och testikelcancer. Det ska först handla om cykelolyckorna i Jönköpings län som ökat de senaste åren från 174 stycken under 2019 till 449 förra året. Det här är en utveckling som det nationella Trafiksäkerhetsförbundet i Jönköping nu vill vända på. Under åren har det blivit en markant ökning. Framförallt har man sett elsparkcyklarna upp 300 procent. Man ser också att elcyklarna medför en större risk av ökade skador. Många av våra gångvägar är anpassade för att det är blandtrafik. Vi kanske behöver separera gångtrafiken och cykeltrafiken mer. Här skulle man kunna dra en bred vit linje med tydlig uppmärkning på gående och cyklist.
svt.se, tis 7 okt 2025
Mer än dubbelt så många cykelolyckor på fem år – så vill NTF vända trenden
Karlavagnen, sön 5 okt 2025
Då säger hon du ska absolut vara med och denna underbara människa sammanförde mig då med nio andra tanter som hon säger och tanter säger hon med kärlek och det var ju så roligt alltså det var gettelyft att de hade möjligt och det liksom ingenting kostade det Så roligt. Alltså det var gettelyft på att få det att de hade möjligt. Och det liksom ingenting kostade det. Utan det stod NTF och en sponsor då. Ett stort försäkringsbolag. NTF, det är Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Ja, precis. Men du fick nytta körlektioner? Vi fick tre stycken körlektioner i det här paketet och inte kostade någonting. Så det var en riktig körskola och riktiga, men vilar om man säger det så. Och då vågade man ju säga ut. Hur har det här förändrat hur du ser på dig själv nu att du vågar köra? Det gav mig ett jättestort självförtroende och lite självinsikt.
Forum, tor 2 okt 2025
Det är en kille som heter Evert Strindin som säger att det borde vara skatt på cyklister så de kan bidra till att betala sjukhusolyckor. Ja, så kan det förstås också vara. Ja, vi ska gå vidare. Det ska handla om utrustning i bilen. Alltså utrustning som ska vara anpassad till barn i våra bilar. Yngre, äldre barn, bälten, barnbistolar och allt vad det kan vara. Petra Hansson NTF, vars ord. Tackar, tackar. Japp, och i Sverige är det faktiskt så att vi är världsledande när det gäller att skydda våra små barn, framför allt i bil. Men vi vet också att det finns en ganska stor okunskap och man har ofta mycket frågor kring det här området. Man vill ju naturligtvis göra det bästa. Så det här känns som ett bra sammanhang att få dela med sig lite grann av det vi vet kring det här.