Verksamhetsansvarig orebro@ntf.se 0155-29 02 29
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Medelhastigheten på kommunala gator har minskat, men förarna behöver fortfarande bli bättre på att hålla hastigheterna, framför allt på gator med hastighetsgräns 40 km/tim. Det visar den årliga tät...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Borlänge Tidning, tor 5 jun 2025
Enligt statistik från Transportstyrelsen, sammanställd av nyhetstjänsten , placerar sig Borlänge nu i rikstoppen när det gäller olyckor per invånare. Elsparkcyklarna orsakade 4 471 olyckor med personskador i Sverige förra året varav 43 skedde i Borlänge. Detta sätter Borlänge fjärde värst i landet på antalet olyckor per invånare. Det sker ungefär tio olyckor per 10 000 invånare. Dalarna län ligger på sjunde plats (4,1/10 000 invånare). Enligt Johan Moberg, tillfällig platschef på Nationella trafiksäkerhetsförbundet Dalarna, är okunskap och bristande trafikvana bland unga är en av de främsta orsakerna till olyckorna. De flesta olyckor är singelolyckor och sker ofta på kvällar och helger. Vanliga orsaker till olyckorna är riskbeteenden som att styra med en hand, skjutsa någon eller använda mobiltelefon under färden. Över hälften av de skadade är ungdomar eller unga vuxna under 25 år. – Ungdomar har livet framför sig och i värsta fall kan det här slå undan fötterna för drömmar och ambitioner, är man ovan ska man börja öva där det inte är trafikerat, säger han.
Mariestads-Tidningen, tor 5 jun 2025
Med en trygg student och skolavslutning i åtanke arrangerar Mariestads kommun återigen ”Orka hela dagen”. Inför firandet 2025 har flera organisationer, nya som gamla, anslutit sig. Mariestads kommun vill skapa en trygg tillvaro, samt öka vuxennärvaron, i samband med studenten. Samverkansarbetet “Orka hela dagen” har det som syfte. Det drivs av kommunen med hjälp av lokala aktörer. Precis som tidigare finns polis, ambulans, NTF Skaraborg och Svenska kyrkan med. En nyhet är att Rotary, Lions och Systembolaget också har anslutit sig. Kommunen meddelar också att den lounge som utkastarna hade att tillgå på Karlsholme i fjol kommer att kunna besökas även i år. Johan Walfridson, Robert Werner, Linnéa Wiljén och Anneli Kemmeter var delaktiga i projektet i fjol. Arkivbild. Foto: Lisa Bring Medarbetare från skola och socialtjänst, Svenska kyrkan och kultur- och fritidsverksamheten kommer också att finnas på plats - ute på stan - nära de lite yngre ungdomarna.
Eftermiddag i P4 Gävleborg, tis 3 jun 2025
Det är ju också, tänker jag, ett föräldraansvar mycket. Det är ju lag på att ha ringklocka och broms. Har inte barnen det och polisen kommer då får man som förälder böta. Så det är lag på det. Så det är väl de tre. Hjälm med broms och ringklocka framför allt. De där tipsen fick vi från Katarina Hedberg på Nationella Trafiksäkerhetsförbundet som var på plats på Hemlingborgs skola i Gävle idag. Och där var ju du också Magnus. Men barnen då? Vad sa de om det här? Ja, barnen. Vad sa barnen? Jo, de tyckte först och främst att de kunde cykla riktigt från början. Men efter ett tag så insåg de nog faktiskt också att de hade lärt sig en hel del.
Sveriges Radio, tis 3 jun 2025
Klass 4B på Bergsjö skola i Nordanstig har vunnit en nationell kortfilmstävling arrangerad av Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, NTF. Filmen fick vara max 10 sekunder lång. Syftet med tävlingen är att visa att man inte sparar någon tid genom att köra 50 i stället för 30 kilometer i timmen förbi en skola. Men risken för olyckor ökar markant, säger Katarina Hedberg, verksamhetschef på NTF Gävleborg. Klassens film illustrerar hur kort 10 sekunder är – man hinner knappt skriva sitt namn. Bizz Sjöblom bizz.sjoblom@sverigesradio.se Lina Grönberg lina.gronberg@sverigesradio.se Klass 4B på Bergsjö skola har vunnit en nationell kortfilmstävling för att få bilister att hålla hastigheten. Foto: Bizz Sjöblom/Sveriges Radio
Västerbottens-Kuriren, mån 2 jun 2025
Det är otillåtet färgskikt Bilrutan i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta, alltså sidorutorna fram. Solfilmen får inte heller ge störande reflexer eller risk att blända andra trafikanter. De flesta nya bilar något tonade rutor vilket gör att de redan ligger på gränsen. Det gör att det inte finns något utrymme för att sätta på egen solfilm. Källa: Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF.
Eftermiddag i P4 Gävleborg, mån 2 jun 2025
Fukten har till och från under en längre tid gett upphov till dålig lukt och nu rivs en lägenhet för att hitta orsaken. Näskullens särskilda boende har 48 lägenheter och invigdes för fyra år sedan. Klass 4B på Bergsjö skola i Nordanstig har vunnit pris i en nationell kortfilmstävling. Filmen fick bara vara 10 sekunder. Och hur mycket hinner du på 10 sekunder? Alltså 10 sekunder är ingenting. Katarina Hedberg är verksamhetschef på Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF, som står bakom filmtävlingen. Syftet är att visa att man inte sparar någon tid på att köra 50 istället för 30 kilometer i timmen förbi en skola. Vad man däremot gör är att man ökar risken att någon blir påkörd och dör eller skadas allvarligt. Var annan bilist kör för fort. Och ofta är det ju faktiskt föräldrarna som gör det.
Förmiddag i P4 Gävleborg, mån 2 jun 2025
Det är Bergsjö skola i Nordhandskiks kommun och nyss så hörde vi några elever från klass 4b som alltså har vunnit den här nationella kortfilmstävlingen får man ändå säga. När filmerna ska vara tio sekunder långa. Och då alltså illustrera ungefär hur mycket tid du sparar på att köra 50 istället för 30 på 200 meter sträcka förbi en skola. Och jag sitter här tillsammans med Katarina Hedberg ifrån NTF som är de som anordnar den här tävlingen. Och just nu så är det ganska lugnt här på vägen som går förbi skolan. Men man får väl anta att det är lite mer trafik här när barnen lämnas och sånt. Vad säger du Katarina? Ja men absolut. Det är ju då det är mest trafik när man lämnar och hämtar på skolan.
MyNewsdesk SE, mån 2 jun 2025
Den efterlängtade skolavslutningsveckan är här och våra elever har ett välförtjänt sommarlov framför sig. För att student och skolavslutning ska bli ett tryggt, nyktert och positivt minne arbetar Mariestads kommun i nära samverkan med lokal polis, ambulans, NTF Skaraborg och Svenska kyrkan med olika insatser och aktiviteter under veckan. Samverkansarbetet går under namnet “Orka hela dagen”, i år har även Rotary, Lions och Systembolaget anslutit sig. Under studentdagen finns vi nära såväl studenterna som utkastarna. Med omtanke om vår unika utkastartradition har vi en särskild utkastarlounge på Karlsholme där våra cyklande frackklädda ungdomar bjudes på vatten och förtäring. Studenterna får förutom våra varmaste lyckönskningar även vatten i samband med att de springer ut.
Nyheter P4 Skaraborg, lör 31 maj 2025
Hon tittar på frågan generellt och hon är positiv till de skärpningar som genomförts men säger att till exempel en ny körkortsbehörighet är bråttom att få på plats. Men Sveriges och EUs regelverk gör att det här tar tid. Det är bråttom med tanke på den åldersgrupp som oftast kör A-traktor. 15-24-åringar, det är en åldersgrupp som fortfarande vistas mycket i trafiken men också har ett outvecklat riskmedvetenhet. Den är inte färdig på långa vägar. Petra Hansson, NTF i Skaraborgs verksamhetschef, rapporterade av Thomas Ek. I januari gjorde Mikael Lymer från Skara comeback på tennisplanen efter en 18 månader lång avstängning. Kort därefter drog han på sig en höftskada, en skada som 26-åringen nu är kvitt. Och som gett perspektiv på sporten skriver DN. Jag blev rörd när jag kunde träna med min bror igen, sa han vid en pressträff inför höstens Nordic Open i Stockholm.
Nyheter24, lör 31 maj 2025
"Kan snabbt gå fel" Att så många i realiteten verkar sakna kunskaper om reglerna oroar Roger Ytre-Hauge. – Det kan verka trivialt att prata om, men det handlar om trafiksäkerhet. Om du kör in och inte signalerar till omgivningen vad de ska göra kan det snabbt gå fel. Man kan inte förvänta sig att andra förare ska läsa ens tankar, säger han till Carup. Det här gäller Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF har tagit fram en punktlista med vad som faktiskt gäller. Har du koll på detta? Har cirkulationsplatsen flera körfält väljer du det körfält som är lämpligast för den fortsatta färden. Om det finns anvisningar om körfältsval är du skyldig att följa dessa. Du har väjningsplikt mot alla fordon som befinner sig inne i cirkulationen. Glöm inte att ge tecken vid körfältsbyte i cirkulationen.