Verksamhetsansvarig orebro@ntf.se 0155-29 02 29
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Medelhastigheten på kommunala gator har minskat, men förarna behöver fortfarande bli bättre på att hålla hastigheterna, framför allt på gator med hastighetsgräns 40 km/tim. Det visar den årliga tät...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Dagens Industri, ons 14 maj 2025
Medelhastigheten har minskat de senaste sju åren, men ”det är en lång väg kvar till målet om 80 procents hastighetsefterlevnad”. Kontrasten är stor mot Norge, som med låga hastighetsgränser och stark regelefterlevnad nådde ner till 90 döda i trafiken 2024. Särskilt i stadsmiljö kan sänkt hastighet göra enorm skillnad; de flesta som blir påkörda i 50 km/h avlider medan de flesta överlever utan allvarliga skador i 30 km/h. Därför anger Trafiksäkerhetsföreningen NTF att det är ”hög tid att införa 30 km/h som bashastighet i tätort”, vilket i huvudsak är en uppmaning till landets kommuner. Det skulle också göra kollektivtrafik mer konkurrenskraftig och därmed minska trafikdödligheten ytterligare. Vidga till alla trafikens offer. Ett par hundra personer dör varje år i trafiken, vilket förstås är en oerhörd och till stora delar onödig tragedi. Tiofalt fler dör av trafiken; avgasröret är långt farligare än kofångaren.
Spotlight Stock Market, tis 13 maj 2025
INET Identifiers Market Segment: Exchange Current Name New Name Current Segment Symbol New Segment Symbol XSAT Spotlight Sweden Tracker Certificates Spotlight Sweden Certificates SPSE TRA SPSE CERT Turnover List / List Population: Turnover List Symbol Turnover List ID List Population ID Current List Name New List Name SPSMTC SPSE Tracker Certificates SPSE Certificates Protocol Specifications No changes to protocol specifications. Current versions of INET protocol specifications are available at the Nasdaq Nordic Technical Information website under INET Nordic Protocol Specifications Time Schedule INET Test (NTF), GCF TST4 – May 13, 2025 INET Production – May 20, 2025 Technical Support For technical questions, please contact: Nasdaq Exchange Services Tel: +46 8 405 7700 E-mail: EMO@nasdaq.com For all other questions, please contact Spotlight: Spotlight Trading Operations Tel: +46 8-511 68 000 E-mail: trading@spotlightstockmarket.com Best regards, Spotlight Stock Market AB
Norrtelje Tidning, lör 10 maj 2025
Om fordonet kan räknas som en laglig cykel får du köra på cykelbana och på väg om cykelbana saknas. När du kör på vägen ska vägrenen användas. Om du är över 15 år får du välja att köra på körbanan även om det finns cykelbana om hastighetsbegränsningen på vägen är max 50 km/tim. Om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge får alla köra på körbanan även om det finns cykelbana. Källa: Nationella trafiksäkerhetsförbundet. Öppna bild i helskärmsläge Många Norrtäljebor har lagt märke till den mystiske longboardåkaren Igor Minalto. Bild: Andreas Larsson Öppna bild i helskärmsläge Igor Minalto är född i Polen och kom till Sverige och Stockholm som sjuåring. Sedan gick flytten med föräldrarna till Älmsta och Singö, innan han började plugga och jobba i Stockholm och flyttade in till Norrtälje där han bor idag.