Verksamhetsansvarig orebro@ntf.se 0155-29 02 29
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Medelhastigheten på kommunala gator har minskat, men förarna behöver fortfarande bli bättre på att hålla hastigheterna, framför allt på gator med hastighetsgräns 40 km/tim. Det visar den årliga tät...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Värmlands Folkblad, tor 7 aug 2025
Han har på märkt att det är väldigt få som gör det. Antalet personskadadeolyckor med elsparkcykel i Karlstads kommun: Allvarlig olycka (ISS 9-) Måttlig olycka (ISS 4-8) Lindrig olycka (ISS 1-3) Totalsumma Källa: Strada Läs också Statistiken för olyckor år 2025 är ännu inte sammanställd. År 2024 skadades 4 599 personer i elsparkcykelolyckor runt om i Sverige. Foto: Stina Stjernkvist/TT Anders Kalborg, verksamhetschef på NTF Värmland Foto: Tommy Pedersen
Via TT, ons 6 aug 2025
Den 26 augusti sänder MHF Tylösandsseminariet Studio där vi sätter fokus på det högaktuella temat: ”Är våra barn och unga säkra i trafiken?”. Denna digitala sändning bjuder på insiktsfulla föredrag, engagerande diskussioner och ny forskning om hur vi kan skydda barn och unga i trafiken. Seminariet riktar sig till engagerade i trafiksäkerhetsfrågor, barns säkerhet och stadsplanering, och de som vill ta del av de senaste rönen och inspireras till att bidra till en säkrare trafikmiljö. Tylösandsseminariet Studio, arrangeras av MHF i samarbete med Trafikverket, Folksam och NTF, och är en kostnadsfri livesändning som äger rum den 26 augusti 2025, kl. 09:00–12:00. Seminariet leds av den välkände moderatorn Sverker Olofsson och samlar experter, forskare och beslutsfattare för att diskutera trafiksäkerhet för barn och unga. Temat ”Är våra barn och unga säkra i trafiken?” belyser avgörande frågor som: Statistik och skador: Hur skadas barn i trafiken? Folksam presenterar ny statistik över olyckor och skador bland barn.
Skaraborgs Läns Tidning, sön 3 aug 2025
Därför ska du inte vända ditt barn för tidigt. Vanligen i 4-5 års ålder men gärna senare om möjligt. Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde tills de är 10–12 år. Placering av bilbarnstol i framsäte eller baksäte är likvärdigt ur krocksäkerhetssynpunkt. Tänk på att om man placerar en bakåtvänd bilbarnstol i framsätet skall krockkudden alltid vara avstängd. Källor: NTF (på ntf.se finns utförliga checklistor och information kring bilbarnstolar och vad som är värt att tänka på)/Trafikverket/Transportstyrelsen Öppna bild i helskärmsläge Det finns mycket att tänka på vid placering av barn i bilen. Foto: Jessica Gow/TT Bild: JESSICA GOW / TT Öppna bild i helskärmsläge
Skovdenyheter, sön 3 aug 2025
Men det är viktigt att använda bältesstol och bälteskudde för att bältet ska hamna på rätt plats och skydda barnet på rätt sätt, säger hon. I ekonomiskt tuffare tider, och även för att det generellt blivit mer populärt, kan det vara intressant att köpa begagnat. Det är bra både ekonomiskt och ur hållbarhetssynpunkt, men det finns saker att tänka på. Lilian Korsár ger råd kring säkerhet gällande barn i bilen. Foto: NTF – Vi måste vara noggranna. Dels måste man titta på åldern på utrustning, det finns en gemensam överenskommelse mellan tillverkare, forskare och organisationer att bilbarnstolar har cirka tio års livslängd. Ett babyskydd som bara används i upp till nio månader kan alltså rätt många barn använda. Och den bakåtvända bilbarnstolen kan i alla fall användas av ett barn till, om den byts ut vid fem år, säger hon.