Verksamhetsansvarig orebro@ntf.se 0155-29 02 29
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Medelhastigheten på kommunala gator har minskat, men förarna behöver fortfarande bli bättre på att hålla hastigheterna, framför allt på gator med hastighetsgräns 40 km/tim. Det visar den årliga tät...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Karlavagnen, sön 14 sep 2025
Nej men alltså det var fint att prata med dig. När man har många års erfarenhet av ett visst jobb eller att tanka kring det. Så det var fint att få in det här med hemtjänsten i samtalet. För vi har ju varit inne mycket på trafik och vi inledde med att prata med det här. Det var ju den här undersökningen som Nationella Trafiksäkerhetsförbundet hade gjort om att vi kör för fort. Alltså varannan belist utanför svenska skolor. Det är ju helt vansinnigt när man tänker på det. Och den här tresekundersregeln är att man håller avstånd. Ja, precis. Att man absolut inte tar några risker i trafiken. Nej, vi ska vara rädda om varandra allihopa såklart. Men vad fint att få prata med dig Lennart Johansson.
Sveriges Radio, ons 10 sep 2025
Nationella Trafiksäkerhetsförbundet genomför just nu Däckkollen. Här kontrolleras bilars lufttryck och mönsterdjup för att samla statistik om däckens skick. Lars Nordqvist från förbundet säger att många bilägare glömmer att kontrollera lufttrycket, vilket kan leda till högre bränsleförbrukning. Jessica Gredin jessica.gredin@sverigesradio.se Hans Boqvist får godkänt av NTF:s Lars Nordqvists däckkoll. Foto: Jessica Gredin/Sveriges Radio
Förmiddag i P4 Östergötland, tis 9 sep 2025
Vad heter du? Anneli. Anneli Lind. Okej. Är du nöjd med det här nu? Är du chockskadad? Jag är nöjd. Man kan ju bli det när man hamnar i världens centrum. Ja, men tack för att jag fick fick komma och vifta med mikrofonen. Jag avbröt inte er nu då. Lars Nordqvist, jag har inte ens presenterat dig. Du är ju från Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Och ni är ute och gör det som ni kallar för däckkollen. Ja, det gör vi. Det är lite grann för att föra statistik. Se hur däcken ser ut på Sveriges bilar i stort sett. Det har vi gjort sedan 2011. I stort kan man säga att det blir bättre. Vad är det som blir bättre? Är det vi som kör och fattar att vi måste bry oss om det här eller är det däcken som blir bättre?
MyNewsdesk SE, tis 9 sep 2025
Ökad medvetenhet och kunskap Syftet med Däckkollen är att öka medvetenheten om vad man som bilist behöver ha koll på när det gäller däcken. Resultat från mätningarna ger också viktig kunskap om däckens skick på svenska vägar – kunskap som ligger till grund för åtgärder för ökad trafiksäkerhet och bättre hållbarhet. I år genomförs Däckkollen i Västernorrland, Dalarna, Gävleborg, Värmland, Västmanland, Östergötland samt i Skaraborg och Göteborg i Västra Götaland. Däckkollen är en del av Däckrazzia, en samverkan mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF och Bilprovningen. För mer information, kontakta: Lars Nordquist, NTF, lars.nordquist@ntf.se, 070-319 02 25
Nyheter P4 Gävleborg, mån 8 sep 2025
Men vi gör ju inte detta för att få en logg utan för att det här är viktiga frågor för oss. Och vi har ju dessutom en grupp, en HB2G-arbetsgrupp på Enheten för social hållbarhet. Och de kommer fortsätta med sitt arbete för att utveckla de här frågorna. Sade alltså landshövding Carina Ståhl-Herstedt. Reporter Thomas Forsman. Energimyndigheten, VTI, Däcksbranschens informationsråd, Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF och bilprovningen drar nu igång ett samarbete som går ut på att öka bilisters medvetenhet om betydelsen av ett rejält däcksmönster på bildäcken. Det får absolut inte vara mindre än 1,6 mm djupt. Vid däcksrassian erbjuds bilister att frivilligt kolla den här saken vid polisens trafikkontroller och olika bensin- och laddstationer. Det var nyheten. Jag heter Thomas Kroop. Hej, Josefin