Viktigt om vinterdäck

Det är tillåtet att köra på dubbdäck från den 1 oktober till och med den 15 april samt annan tid om det är vinterväglag eller risk för vinterväglag.

Det är krav på att använda vinterdäck eller likvärdig utrustning vid vinterväglag under perioden 1/12–31/3. Kravet gäller personbil klass I (d.v.s. vanliga personbilar), personbil klass II (husbil) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil, lätt buss samt släpvagn som dras av dessa fordon. Kravet gäller inte vid färd till och från besiktningen, för fordon som provkörs/förflyttas i samband med reparation/försäljning samt för fordon som är 30 år eller äldre. Kravet gäller inte heller när fälgdiametern är 10 tum eller mindre.

På fordon med en totalvikt över 3,5 ton gäller kravet vinterdäck eller likvärdig utrustning på drivaxlarna. Om fordonet är framhjulsdrivet gäller även kravet de bakre axlarna.

Olika förhållanden
Det går inte att tillverka ett däck som är bäst på allt under alla olika förhållanden. Det är därför som sommardäck inte fungerar på vintern. Vinterdäck har en annan typ av mönster och gummiblandning som gör att de fungerar när det är kallt och på snö och is på vägen. Vinterdäck kan också ha dubb i slitbanan.

Mönsterdjup - vad gäller på vintern?
Krav på minst 3 mm mönsterdjup gäller vid vinterväglag för personbil klass I (d.v.s. vanliga personbilar), personbil klass II (husbil) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil, lätt buss samt släpvagn som dras av dessa fordon under perioden 1 december–31 mars. Kravet på minst 3 mm mönsterdjup gäller även fordon som undantas från kravet på vinterdäck (t ex bilar äldre än 30 år). Ur trafiksäkerhetssynpunkt rekommenderas att lätta fordon har minst 5 mm mönsterdjup vid vinterväglag.

Tung lastbil, tung buss och personbil klass II (husbil) med en totalvikt över 3,5 ton måste ha minst 5 millimeter mönsterdjup när krav på vinterdäck gäller. Detta gäller samtliga däck på fordonet, men inte för tillkopplade släpfordon.

Vilket lufttryck ska det vara?
Information om rätt lufttryck finns i fordonets instruktionsbok och ofta också på en dekal på insidan av tanklocket eller på stolpen bakom förarstolen. Fordonstillverkaren anger vanligen två rekommenderade lufttryck, ett lägre för normal körning och ett högre för körning med mycket last eller i högre hastigheter. Det går även att minska bränsleförbrukningen och öka livslängden på däcken genom att alltid köra på det högre angivna trycket.

Källa: Däckbranschens informationsråd

Mer information om däck finner du här!


2013-10-02