Verksamhetsansvarig lars.nordquist@ntf.se 070-319 02 25
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Medelhastigheten på kommunala gator har minskat, men förarna behöver fortfarande bli bättre på att hålla hastigheterna, framför allt på gator med hastighetsgräns 40 km/tim. Det visar den årliga tät...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Götene kommun, ons 22 mar 2023
Besök av Petra från NTF informerar om barnsäkerhet i bil på babycafé tisdag den 28 mars
På babycafé tisdag den 28 mars kommer Petra från NTF och informerar om barnsäkerhet i bil. Välkommen med dina frågor och funderingar till Petra kring barnsäkerhet i bil. Petra från NTF är med på babycafé den 28 mars 9.30-11.30. Varmt välkomna! Birgitta Lans, specialpedagog Telefon: 0511-38 68 26 Laila Johansson, familjebehandlare Telefon: 070-243 10 69 Familjecentralen Telefon: 0511-38 64 75 E-post: familjecentralen@gotene.se Familjecentralen, Centrumhuset Götene (ingång från Doktorsvägen).
AldreiCentrum, mån 20 mar 2023
Foto: Thomas Enqvist & Mostphotos 2020 antog regeringen ett etappmål om en halvering av antalet omkomna och en 25-procentig minskning av antalet allvarligt skadade till år 2030. I ett initiativ från den nationella Gruppen för nollvisionen i samverkan, har ett aktörsmål formulerats: Antalet allvarligt skadade till följd av fallolyckor inom vägtrafiken ska minska med minst 25 procent mellan år 2020 och 2030. Aktörerna i Gruppen för nollvisionen i samverkan är Trafikverket, Transportstyrelsen, SKR, Polismyndigheten, Arbetsmiljöverket, NTF Fyrbodal, Göteborgs stad, Stockholms stad, Umeå kommun, Sveriges trafikutbildares riksförbund, Folksam och informationssappen SAFER. Utvecklingen av antalet allvarligt skadade i fallolyckor följs upp löpande, precis som för andra trafikantgrupper. I aktionsplanen för säker vägtrafik för 2022–2025 beskrivs åtgärder för fallolyckor i ett särskilt avsnitt om säker gångtrafik. Utöver mänskligt lidande utgör fallolyckor en kostnad för samhället på cirka 3,2 miljoner kronor per olycka enligt värdering som man har gjort i Analysmetod och samhällsekonomiska kalkylvärden för transportsektorn: ASEK 7.0.
svt.se, lör 18 mar 2023
fyra meters höjd i Hundfjället Skistar i Sälen: ”Har det inte hänt från den höjden på tio år” Video • Fem år med lagen som ska stoppa mobiler vid bilkörning SVT testar: Så långt åker bilen på fyra sekunder Tre frågor om mobilanvändande i bilen – psykologen: ”Man tror inte att man syns i bilen” Fem år sedan mobillagen – NTF kritiskt till pekskärmar i bilar: ”Lika farliga” Efter förbudet – trafikpolisen i Dalarna: ”Vi får väldigt många larm om vingliga bilar” Video • Skidspel och världscupstävlingar i Falun Segersugna Maja Dahlqvist laddar för världscup på hemmaplan Anna Dyvik från Leksand/IFK Mora avslutar karriären efter säsongen Nytt system ska ertappa vallafuskare – testas i Falun Video • Hockeyspelare frias efter att
Lokala Nyheter Västerbotten, fre 17 mar 2023
Det enklaste sättet att göra det på är att minska biltrafiken. Det är intressant att vi ser att det borde kunna ge effekter även i en stad av relativt liten storlek som Umeå. Och mer bilar nu. I fem år har det varit förbjudet att använda mobilen eller annan kommunikationsutrustning om den hålls i handen under bilkörning. Lagen infördes för att öka trafiksäkerheten men Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF, tycker nu att även pekskärmarna i moderna bilar är lika trafikfarliga som mobilen. Det är ett växande problem med de nya bilarna för de är inte gjorda med trafiksäkerhet i första hand. Det här är inte trafiksäkert utan det är bara ekonomiskt billigt för fabrikanterna att göra på det här viset. Lagen har uttryckt att du inte får hålla kommunikationsutrustning i handen och du får inte heller vara distraherad.